Turbulens i sökresultaten
Vi har de senaste dagarna upplevt något av en berg-och-dalbana på positionerna i sökresultaten hos Google, något som också uppmärksammats av andra i seo-branchen.
Observeringarna verkar hittills tyda på att hemsidor med stark onpage optimering och mycket relevant innehåll får en boost i sökresultaten, på andra sidan har vi sidor som får mestadels av sina positioner via länkar. Google nekar än så länge till att någon förändring i deras algoritm ska vara på tapeten, men ändringar syns och känns överallt på internet inom branchen.
Spekulationer verkar stödja teorin om att ”content is king” Google har sedan penguin uppdateringen under 2013 lagt mycket fokus på textrelevans, högkvalitativt innehåll, populäriet i sociala media samt saker som internlänkning och användarvänlighet. På det stora hela ser framtiden ut att bygga på det vi redan känner till, dock i större skala som gör att din hemsidas uppbyggnad, användarvänlighet och innehåll spelar större roll än förut.
Givetvis behöver dessa teorier bekräftas av google, vilket troligtvis kommer inom ett par dagar, men det belyser frågor som vi på Rawdesigns lyft många gånger förut, nämnligen vikten av att inte bara leta efter en billig hemsida och ta det lägsta priset, utan att säkerställa att hemsidan byggs på ett sökmotorvänligt sätt och enkelt kan anpassas till framtida algoritmändringar hos Google, som vi sagt förut – Syns du inte, Finns du inte.
I vårt premiumpaket ingår därför en djupgående on-page optimering samt analys av sökord när ni blir ny kund hos oss. Vi kommer arbeta hårt för att möta de krav som finns hos sökmotorerna för hög synlighet i Google, nämnligen:
Korta laddningstider
Detta har en oerhört stor betydelse både för att ranka högt i google, och att få beställningar. Vi arbetar med cachelagring, CDN servrar och vid behov egna dedikerade servrar för att säkerställa kortast möjliga laddningstider både mobilt och via dator.
Responsiv Design
Mobilanpassning är en av de viktigaste bitarna för oss. Vi har de senaste åren sett en extrem ökning av antal besök som sker via suftplattor och mobiltelefoner. Givetvis ska din hemsida se snygg ut när dina kunder ligger hemma på soffan och gör research för morgondagen.
Stategisk On-page optimering
Korrekt uppbyggnad av rubriker, meta-beskrivningar, och internlänkning.