Det är varken särskilt förvånande eller konstigt att kunder drar åt svångremmen när det är tuffare ekonomiska tider. Alla som jobbar i produkt- eller tjänstebaserade företag har troligen upplevt starka medvindar – perioder då projekten och pengarna nästan trillar in av sig själva. Företaget expanderar, personalstyrkan utökar och omsättningen visar på idel gröna siffror.
Livet är minst sagt härligt för företagare under tider av kraftig ekonomisk tillväxt och luft under vingarna. Motsatsen är dock lika kännbar, om inte ännu värre.
När ekonomiska bubblor är nära bristningsgränsen och konjukturer svänger som en båt på oroligt vatten kan det drabba näringslivet särskilt hårt.
Särskilt små- och medelstora företagare har sällan så goda marginaler att man klarar av mer än kortare perioder av rubbad inkomst. Oavsett om kassan håller i mer än ett år eller mindre än tre månader kommer förr eller senare bristen av tillväxt att börja äta av själva kroppen i företaget.
Den kundkrets som tidigare har levererat stabila inkomster har dragit öronen och – ännu värre – plånböckerna åt sig, i en kombination av ökade utgifter och rädsla för framtiden. Dessutom gör knappast mediernas dramatiska trummande situationen bättre för någon.
Improvise – adapt – overcome
Improvisera, anpassa, övervinna. Så lyder en inofficiell (och lite klämkäckt översatt) slogan för den amerikanska militären. Även om inte alla skulle skriva under på att det finns starka paraleller mellan krigsföring och entreprenörskap så vill vi argumentera att det åtminstone finns tydliga inticament för vettig strategi inom båda.
Ett företag som i ekonomiskt svåra tider inte anpassar sig och utvecklas där utvecking faktiskt är möjlig kommer i bästa fall stanna av, och krypa på alla fyra ur krisen så småningom – i värsta fall gå i konkurs och försvinna helt.
Men hur ska ett företag som redan måste snåla med marginalen stärka sina positioner på en orolig marknad?
Nyckeln är ofta att inte släppa taget för tidigt. Tyvärr är det en bister sanning att besparingar och nedskärningar måste ske. Samtidigt finns det risker med att direkt skära i det som kan kännas som “luddigt” eller “onödigt”, tjänster som man inte riktigt förstår sig på, mer än att det ger någon slags effekt.
Tänk på SEO (sökordsoptimering), annonser så som Google Ads och närvaro i sociala medier. Det kan kännas som att dessa positioner är lyxvaror – en slags bonus ovanpå den normala verksamheten. Själva glasyren på tårtan. Men stämmer det verkligen?
Det många företagare inte tänker på är att även om det finns färre kunder och projekt på marknaden finns det inte färre konkurrenter. I den bästa av medvindar byggde företaget starka positioner online och i kundbasen genom väl utförda jobb, sunda satsningar på SEO, smarta annonser och recensionssajter som Reco. Dessa positioner är ofta en stor del av varför företaget hittat kunderna och vice versa.
Inte sällan är det också ett arbete som successivt byggs upp över tid – att slåss om höga positioner på Google och en stark närvaro på Instagram, Facebook och TikTok är ingen barnlek. Det är, utan att överdriva, en variant av herren-på-täppan där din närvaro kan suddas ut snabbt om du stryper själva livlinan.
Problemet blir snabbt tydligt: det är en risk att kliva bakåt när det finns mindre pengar att gå runt. Som företagare vet du troligen inte med hårfin precision varifrån ditt kundflöde faktiskt kommer – men du kommer säkerligen märka av förlusten om du drar in på marknadens mest effektiva verktyg. Tvärtom kan den som håller kvar, eller satsar på optimerad marknadsföring, ofta vinna positioner och kunder när konkurrenterna fegar ur.
Därför behöver du använda de verktyg du redan har, fast bättre. Mer kostnadseffektivt. Smartare. Vi vågar nästan kalla det för god improvisation.
Strategisk SEO, Ads och nya frontlinjer
Att sökordsoptimering via taktisk SEO, Google Ads och effektiv marknadsföring i sociala medier är mycket valuta för pengarna är ingen nyhet.
Särskilt SEO har bevisad effekt av att styra flöden av kunder, som idag nästan uteslutande handlar på nätet eller kollar upp företag via diverse onlinetjänster. Om du redan är kund hos Rawdesigns vet du att det här är bland det vi gör bäst – och ofta. Men det här inlägget är inte en skamlös reklampelare, utan en fingervisning om att även den bästa av SEO-arbeten ibland inte räcker till när konjukturer svänger.
Därför applicerar vi en nära dialog med våra kunder. Vi tittar på hur vi kan anpassa deras unika marknadsföring och behov av webblösningar utifrån hur den verkligheten vi ser idag. För dig som redan är kund (eller funderar på att bli det) handlar det ofta om en taktisk omläggning av resurser.
Om en kundbas förminskas kan det ofta vara bättre att rikta in sig på en annan, istället för att stå och skrika mot en publik som inte längre lyssnar. Du vill inte nödvändigtvis släppa dina positioner som du byggt upp hos tidigare starka kunder, men det är klyftigt att fördela din marknadsföringsbudget mot nya strategiska möjligheter.
Om ditt företag renoverar hus och badrum kommer du troligen inte sälja lika många lyxiga spabad eller “semesterrenoveringar” – men du kanske missar de kunder som på grund av fuktskador och akut slitage helt enkelt måste få hjälp. Om du äger en städfirma finns det kanske inte lika många paketlösningar att sälja till storbolag, men du kan vara en hjälpande hand för de företag som snabbt måste flyttstäda, eller varför inte skapa prisvärda lösningar för den som måste gå från större kontor till mindre? Om ett material är omöjligt att få tag på med tanke på rådande världsläge, hitta alternativa och marknadsför dem med råge. Du kan själv tänka dig vad som finns att vinna på att vara just den aktören som faktiskt kan leverera, när alla andra står och stampar. Anpassning, som sagt.
Detta är något vi lärde oss under pandemin då i princip alla aktörer upplevde brist av såväl projekt som tillgång till material. Den som fann en väg runt ett problem överlevde – i vår erfarenhet från våra egna kunder till och med expanderade kraftigt. Därför ser vi det som en självklar uppgift att tillsammans med våra klienter alltid försöka ha svaret på frågan: “Vad kan vi göra?”.
Tillsammans tar vi ett fågelperspektiv på verksamheten, och med några extra par ögon blir det lättare att se vilka vägar som finns framåt. Om du har ett gott samarbete med din webb- och marknadsföringsbyrå sitter ni, trots allt, i samma båt. När du tjänar pengar tjänar byrån pengar. Motsatsen är lika sann. Det krävs ofta en hjälpande hand för att klara en kris – och med strateger som du kan lita på är ni fria att göra det ni gör bäst. Samarbete gör att du kan övervinna.
Att gasa eller bromsa – det är upp till dig
I slutet av dagen är det upp till varje enskild entreprenör och företag att tackla krisen utifrån eget tycke. Tyvärr är konjuktur och lågperioder komplicerade krafter som är svåra att förstå, än mindre att sia om när de kommer vara över. Det vi säkert kan säga är att med skarp, strategisk marknadsföring i ryggen kan du åtminstone navigera med kunskapen från mätningar och data, samtidigt som du har en hjälpande hand för att styra kunderna dit du vill ha dem. Ingen lösning är perfekt, och ingen kan lova dig ett garanterat resultat (om du har sådana säljare på tråden – tro oss, de talar inte sanning) – men genom att behålla eller investera i smartare fördelning av dina resurser blir du ett av företagen som går genom den ekonomiska krisen med sällskap och ficklampa, istället för att treva i mörker.
Om du som läser detta är kund hos Rawdesigns – tack för att du är med oss, och om du inte redan hört från oss så ta kontakt för smartare vägar framåt. Om du inte finns med i gemenskapen så är du varmt välkommen.