Onpage sökmotoroptimering

Välkommen till vår guide om On-page sökoptimering. Vi kommer behandla de vanligaste attributen man arbetar med inom sökmotoroptimering. Om du själv driver en webbshop eller uppdaterar din hemsida med nytt material är det bra att känna till dessa attribut så att din sida är optimerad i sig själv på vissa nyckelord.

Behöver du en genomgång för att lära dig vart alla dessa delarna finns? Vi erbjuder en enklare seo-genomgång via telefon & skärmdelningsmöte för 799kr. Då går vi igenom din sida grundligt när du själv ser på så du lär dig exakt vad du behöver kunna för att ha en bra grund att stå på.

Undrar du något nås vi på 011 – 581 40 eller [email protected]

Titel

En titel ska vara maximalt 60 tecken lång. Om titeln är för lång så sprids relevansen av webbsidans innehåll ut på för många olika sökord. Och risken är att det ser konstigt/delar syns inte i webbläsaren.

Meta-description.

156 tecken lång, beskriv produkten på ett säljande sätt, få med viktiga sökord, men tänk på att optimera för besökare i första hand. Inget spammande.

Meta-sökord.

Meta-sökord har en relativt liten funktion och många seo-konsulter struntar i den. Gör absolut ingen skada, men det är depaterbart om de är värt tiden. Fyll i upp till 5 ord om ni önskar.

Textvolym & Textrelevans:

Man bör på de artiklar ni optimerar utöka textmassan, se även till att nyckelorden finns med (Bold/Kursiv/understruken stil på enstaka ord talar om för sökmotorerna att dessa ord är viktiga)

Sökmotorerna blir dessutom bättre och bättre på synonymer, så var inte rädd för att använda sådana

Välj ut fokus ord för seo.

Vi brukar rekommendera att man för varje ”sida” på sin hemsida väljer ett eller flera fokus seo ord. Alltså nyckelord som just den undersidan handlar om som du vill synas på i googles organiska sökningar.

Det är viktigt att känna till att det inte är din domän som rankar för ett visst ord, utan sidan det ligger på. Din hemsida är troligtvis uppbyggd med många olika sidor (hem, om oss, tjänster, nyheter, kontakta oss mm) och det är alltså dessa olika sidor som kommer ranka och synas på olika sökfraser.

Genom att förstå det, kan du anpassa din hemsidas innehåll så att relevansen för dina viktiga ord ligger på egna sidor. Om du driver en webbshop med 500 produkter till exempel så kommer varje produkt ha egna sökfraser för att hitta dit.

Välj därför ut de viktigaste orden för den produkten, och se till att detta eller dessa ord återfinns i produktens url, titel, brödtext, metabeskriving bilder mm på ett naturligt sätt.

Naturligt innehåll.

Tänk på att allt innehåll du skriver och arbetar med på din site ska vara naturligt. Ingen uppskattar en hemsida som på ett tjatigt sätt försöker mata nyckelord överallt, och det ger heller inte någon vinst hos google.

Googles algoritm som avgör din hemsidas relevans tycker om unikt innehåll som är publicerat för dina besökare (inte för att synas i sökresultaten) Den värnar om användarvänligheten, varpå klara beskrivningar med korta snärtiga rubriker premieras. Även saker som hemsidans mobilanpassning, laddningstid, och om det finns ett utskriftvänligt css på sidan spelar stor roll.

Rubriker:

Rubriker finns uppdelat i H1, H2, H3, H4 Osv, H1 är viktigast och är huvudtiteln på varje sida.

Använder man wordpress eller något annat cms kan det vara bra att dubbelkolla positionen för H1 taggen som ofta hamnar fel. I vissa teman för wordpress används till exempel H1 taggen som sid-titel och inte artikelrubrik vilket då blir felaktigt.

Beskrivande Bildtext:

Sökmotorer som google kan inte se vad en bild handlar om, vilket gör en att en hemsida med mycket bilder och lite text rankar sämre på valda nyckelord.

Därför kan det vara bra att använda sig av en sk. Alt-tag.

Alt-tag är ett attribut för att beskriva vad en bild handlar om för sökmotorerna, om bilden av någon anledning inte kan laddas så visas istället din tag.

I html ser koden ut såhär, varav det i fetstil är själva alt-taggen:

alt=”Enkel billig hemsida till företag”src=”https://www.rawdesigns.se/wp-content/uploads/2011/02/enkel-ny.png” width=”270″ height=”71″ />