Nyttan med en hemsida

Vi vill dela en bra artikel vi hittade på foretagande.se

 

Det finns många möjligheter för dem som driver företag att marknadsföra sig själva, sina produkter och tjänster via nätet idag. En del företagare undrar om man verkligen måste ha en website nu när man kan vara på sociala medier och träffa kunder för att sprida sitt budskap istället. Det finns många som hävdar att det är mycket billigare och snabbare att komma igång på detta sätt.

 

Facebook och andra sociala medier bör ses som ett verktyg, ett komplement för att driva intresse och trafik till den mer innehållsrika websiten, menar Robert (Bobby) Sommerstein från S.A.M – Sales and Management, som har jobbat som säljchef, rådgivare, coach och mentor internationellt i många år och är van vid att bedriva både försäljning och kundvård via nätet.

– På Facebook kan man relativt snabbt bygga upp ett intresse och skaffa leads, många ”köper” ju mängder med gillatryckningar, men de ska ju helst vara i rätt målgrupper vilket så inte alltid är fallet. För att ha störst nytta av de leads man skaffar där så behöver man ju kunna konvertera gilla-leadsen till affärer vilket man kan göra på en bra och anpassad website, menar han.

Det är sedan lättast att bearbeta leadsen genom sin website och/eller webbshop när man har fått kunderna dit. En website bör ju innehålla väldigt mycket mer information och möjligheter att köpa företagets produkter, eller tjänster, än vad sociala medier innehåller.

Vilken nytta kan ett företag ha av att ha en riktigt bra website?

– Den största nyttan man kan ha är ju om det ger affärer direkt eller indirekt och det är väl få framgångsrika affärsmän som tackar nej till affärer och det måste ju vara huvudsyftet med att ett företag har en website.

Nyttan med en website kan alltså enligt Robert vara följande:

  • Ta hand om befintliga kunders behov.
  • Locka till sig nya kunder.
  • Ökade affärsmöjligheter.
  • Ökad lönsamhet med hjälp av låg marknadsföringskostnad som en hemsida är.

Vanliga misstag

Det vanligaste misstaget många företag gör enligt honom är att man tror att det bara räcker att man skaffar en website som ser snygg ut.

– Men det man bör tänka på, om man inte är en lokal butik som vill nå byns kunder, är att man måste bygga siten utifrån SEO (sökmotoroptimering). Det vill säga att följa vissa regler för att den bästa vän man kan ha, Google, ska visa hemsidan vid sökningar, säger han med eftertryck.

De som känner till ditt företag har ju inga problem att hitta dig eftersom de förhoppningsvis redan är dina kunder.

– Om du däremot vill nå den gigantiska grupp som inte är dina kunder så behöver din website en hel del hjälp tipsar Robert.

Hur kommer websiter se ut i framtiden?

– När man bygger websiter nu så behöver man tänka lite annorlunda än man behövde bara för några år sedan. Nu ska ju en website inte bara fungera på en stationär dator. Den ska ju fungera på allt som är bärbart också som laptoppar, paddar av olika sorter och format och naturligtvis mobiler. Hur det kommer att bli i framtiden är omöjligt att svara på.

Den tekniska utvecklingen går oerhört snabbt så man får fokusera på nuläget och vara beredd att uppdatera sina kunskaper och därmed också sin website med jämna mellanrum.

En bra hemsida kännetecknas enligt Robert Sommerstein av följande:

  • Den ska vara så ren och enkel att förstå som möjligt.
  • Den bör byggas för läsbarhet av Google i första hand, d.v.s. att sökord och text håller ihop, att det finns rubriker och underrubriker och så vidare.
  • Den skall vara lugn och harmonisk.
  • Den skall ha enhetligt utseende i typsnitt och dylikt.
  • Den skall ha en startsida som lockar till fördjupning.
  • Den skall ha undersidor med bra detaljerad information för den som vill veta mer.
  • Den skall ha ett tydligt budskap.
  • Den skall ha bra bilder.
  • Den skall vara tidsenlig, det vill säga en hemsida som gjordes för 5 år sedan bör man inte bara låta ligga utan den bör då och då uppdateras med modernt utseende och funktioner.