Anpassa din webbplats för COVID-19
Under rådande pandemi kan du corona-anpassa din webbplats/verksamhet under krisen.
Detta innebär helt enkelt att anpassa dina tjänster så du får bättre möjlighet att hålla ditt företag flytande.
Hur går det till?
Vi hjälper dig att se över din webbplats och ger dig råd på hur du bäst anpassar den beroende på vilken bransch du är i. Några exempel på branscher och lösningar:
Städtjänster:
Vi hjälper dig att ta fram en ny undersida samt annonser för att marknadsföra saneringstjänster istället för er vanliga hemstädning eller kontorsstädning. Vi designar undersidan, letar upp passande bilder, skriver texter, gör grundläggande SEO-anpassning och hjälper er att fundera runt förhållningsregler och vad kunderna söker.
ROT-tjänster (bygg, renovering osv):
Utför du andra tjänster i folks hem så som renovering hjälper vi dig att titta på hur du kommunicerar ett säkert arbetssätt till kunderna, allt för att de ska våga anlita er trots rådande kris. Kanske ska du skicka ut ett nyhetsbrev om hur ni arbetar? Vi tittar på din verksamhet och hjälper er att ta fram en lösning som vi tror passar för just er. En sådan sak som att informera att personalen alltid bär handskar och torkar av ytor efter sig kan räcka för att trygga om det kommuniceras på rätt sätt.
Butiksverksamheter och service:
För dig som bedriver en verksamhet som går att omställa till e-handel/postorder/hemleverans hjälper vi dig. Vi installerar passande e-handelslösning på din site och hjälper dig att komma igång. Vi lägger upp produkter, visar dig hur du hanterar shoppen och kan även hjälpa dig att annonsera och ansluta till tjänster så som Prisjakt. Detta kan fungera för salonger som säljer produkter, florister, restauranger och annan detaljhandel. Tror du att detta skulle kunna fungera för din verksamhet är du välkommen att kontakta oss för att diskutera möjligheter.
Att kommunicera på ett tydligt och professionellt sätt kan vara avgörande för hur väl man klarar av krisen i vissa drabbade branscher, men även för branscher som påverkas mindre direkt än t.ex ett café finns smarta saker att göra. Se över er marknadsföring så ni lägger fokus på rätt kanaler.
Grundläggande råd kring besparingar:
Marknadsföring är egentligen den sista investeringen att spara in på, det är trots allt ditt framtida jag/företag som drabbas av att man slutar marknadsföra. Några råd kring annonsering:
Sökmotoroptimering:
Den i särklass viktigaste marknadsföringen att ”inte röra”. Detta då ett avbrott inom SEO inte märks direkt utan oftast först 2-3 månader efter avslutat bearbetning.
I de flesta fallen råder även innevarande månad som uppsägningstid innan en paus eller avslut kan ske (detta innebär att vid en paus idag, kommer fortfarande faktura för föregående period komma månaden efter) och den negativa effekten 2-3 och ibland 4-5 månader efter en paus.
Google ads:
Här är det lättare att påverka sina utgifter på kort tid. Framförallt kan man nu i början av pandemin snabbt justera ner sin budget för att inte betala för klick som just nu inte leder till affärer.
Tryckt media:
Har man budget till det bör man fortsätta som vanligt. Brand-awareness är lika viktigt nu som tidigare, men istället för att annonsera i 4 tidningar kanske du nöjer dig med 2?
Vill du ha hjälp eller konsultation? Hör av dig!