Vad är en grafisk profil?
Har du hört talats om en grafisk profil och funderat på om det är något din verksamhet behöver? Svaret är ja. Låt oss förklara varför!
Ibland är det lätt att gå vilse i hur företaget ska presenteras. Kanske är det så att du och en kollega har helt olika uppfattning om vilka typsnitt, färger och vilket bildspråk som ska användas i företagets kommunikation. Mailsignaturer, visitkort, broschyrer och hemsida matchar inte och faktum är att det inte är bra alls.
För de allra flesta företag är det viktigt att kunder snabbt hajar till och att man förstår vilket företag som är avsändare. Tänk på t. ex Ica, Coop, McDonalds, Lyko, Kicks eller kanske Rusta – du vet nästan direkt att de står bakom visst material, redan innan du ser deras namn. Deras varumärken är starka och det är inte bara för att de är stora, utan för att de har en tydlig grafisk profil. Er grafiska profil blir alltså er visuella identitet som hjälper er att hålla en röd tråd i all er kommunikation. Den besparar er även tid då ni kan lägga fokus på ert budskap och innehåll.