Inom SEM (Search engine marketing) förekommer ofta konverteringsoptimering. Kort och gott innebär det att vi analyserar hur dina besökare beter sig på din webbplats och optimerar webbplatsen på ett sätt så att så många av dina besökare går i mål som möjligt. Vi använder verktyg som Google analytics, Search console, Hotjar mfl för att följa hur dina kunder genererade av t.ex. Sökmotoroptimering eller Ads beter sig på din webbplats.
Undersidor som presterar dåligt eller har hög droprate fixas till. Sidor som laddar långsamt snabbas upp, och finns det områden där dina kunder går vilse eller missförstår (grafik där kunderna klickar trots att elementet kanske inte är interaktivt) löses.
Givetvis har sökorden olika konverteringsfrekvens beroende på hur relevanta/snabba dom är. Ett bra exempel är:
En kund Googlar på ”bygga pool Stockholm”
Den här kunden letar efter någon som kan bygga en pool i Stockholm, troligtvis ganska snart.
En kund googlar på ”bygga pool inspiration”
Den här kunden kommer nog också gå i mål, men har lite längre väg från ide till beställning. Här letar man inte efter ett företag som kan utföra visionen man fått, utan man letar efter visionen.
En kund Googlar på ”Bygga pool pris”:
Den här kunden visar i sin sökning att priset är en avgörande faktor. Bygger du dyra premiumpooler kanske inte det här ordet ger dig rätt typ av kunder, medans om du producerar budgetvarianter kan det vara helt rätt.
En bra Seobyrå lär känna ditt företag och hjälper dig välja rätt sökord för din nisch.