Vad är en grafisk profil?

Har du hört talats om en grafisk profil och funderat på om det är något din verksamhet behöver? Svaret är ja. Låt oss förklara varför!

Presentera ditt företag på rätt sätt

Ibland är det lätt att gå vilse i hur företaget ska presenteras. Kanske är det så att du och en kollega har helt olika uppfattning om vilka typsnitt, färger och vilket bildspråk som ska användas i företagets kommunikation. Mailsignaturer, visitkort, broschyrer och hemsida matchar inte och faktum är att det inte är bra alls.

För de allra flesta företag är det viktigt att kunder snabbt hajar till och att man förstår vilket företag som är avsändare. Tänk på t. ex Ica, Coop, McDonalds, Lyko, Kicks eller kanske Rusta – du vet nästan direkt att de står bakom visst material, redan innan du ser deras namn. Deras varumärken är starka och det är inte bara för att de är stora, utan för att de har en tydlig grafisk profil. Er grafiska profil blir alltså er visuella identitet som hjälper er att hålla en röd tråd i all er kommunikation. Den besparar er även tid då ni kan lägga fokus på ert budskap och innehåll.

Vad ska en grafisk profil innehålla?

Ja, det beror ju lite på er bransch, men generellt bör alla grafiska profiler innehålla: logotyp, färger och typsnitt. Logotypen blir er igenkänningsfaktor som era kunder förknippar med verksamheten. Typsnitten som väljs ska passa ihop med varandra och fungera så väl för visitkort som hemsida och broschyrer. Det är inte helt ovanligt att man har 2-3 st olika, ett som kanske används i lite mer dekorativt syfte, ett för rubriker och ett för brödtext. Vanligast är att man har två olika.

Färgvalet brukar bestå av 3-6 st olika färger som på olika sätt kompletterar varandra. Oftast väljs några basfärger ut som alltid används i marknadsföringen och till det läggs sedan några komplementfärger till, detta för att ge lite mer lekfullhet, tonalitet och frihet i er visuella identitet. Det kan också vara en god idé att fundera på vilket bildspråk ni ska använda, detta säger också mycket om företaget.

Hur ska ni tänka?

Er grafiska profil ska i viss utsträckning vara unik för er, men det är också viktigt att se till att den passar den bransch ni är i. Det är alltså vettigt att kika på vad era konkurrenter gör, för att inte spåra ut.

Använder alla i branschen olika typer av blåa nyanser kan det vara så att rött inte klingar helt rätt. Så förutom att ni tycker det är snyggt, så är det viktigt att den ger era kunder rätt känsla.

Här ingår det att ha i åtanke vilken typ av varumärke man är och vilka kunder man söker, vissa varumärken har en yngre identitet medan andra har en mognare.

Dags att skapa grafisk profil?

Vi hjälper er gärna. Vi vet att det kan vara svårt att veta var man ska börja och att navigera sig bland alla idéer och alternativ. Glöm inte att det även går att göra en makeover på en grafisk profil – det som funkade på 90-talet kan behöva dammas av lite 🙂

Kärleksbrev från våra kunder

vi hjälper dig att växa

Släng iväg ett mail så återkommer vi!