Letar du efter en skicklig SEO-byrå? Då kan du sluta leta.
Sökmotoroptimering kan vara en oerhört lönsam investering om du investerar klokt, men tyvärr är marknaden inom sökmotoroptimeringen inte lätt att navigera. Rawdesigns erbjuder transparent sökmotoroptimering där vi utgår ifrån ditt företags bästa. Vi är inte rädda att åta oss komplicerade sökord med hög konkurrens och har grymma referenser inom det mesta.
Hos oss får du hållbar sökmotoroptimering med fokus på ditt företags lönsamhet. Vi har inga krångliga avtal eller bindningstider och du får prata direkt med våra seniora experter.
Ring oss på 011 12 55 12 eller mail, så återkommer vi till dig.
– Emil H, Min Datorsupport
Rawdesigns har under många år fungerat som fullservice-byrå till en större mängd företag inom tjänstesektorn (hantverkare av olika slag, samt företag som riktar sig mot privatpersoner så som advokater, städfirmor, och snickare) men givetvis har vi erfarenhet av betydligt större projekt.
Sättet vi arbetar på skalar lika bra för ett företag som omsätter 2 miljoner som våra största kunder som omsätter upp mot 600 miljoner. Men andra ord behöver du inte känna att ditt företag är varken för stort eller för litet för att anlita oss. Vi har många års erfarenhet av både stort och smått med goda resultat som vi mer än gärna visar och berättar mer om.
Sökmotoroptimering behövs på i princip alla webbsidor idag. Internet är en stor marknadsportal och för många företag är det ansiktet ut mot kunden och kanske det första en kund ser av ditt företag. Därför är det viktigt att webbsidan är modern i design men också optimerad för sökmotorerna.
Receptet för att synas högt i Google består av över 200 olika faktorer som spelar olika stor roll, så det kan vara en riktigt djungel för juniorer att veta vad som kommer fungera och vad som inte gör det. För att göra det hela ännu svårare ändras algoritmen för vad som är viktigt flera gånger om året; att hitta en seo-byrå som har tillräckligt med erfarenhet för att ligga steget före och förutspå i vilken riktning din seo måste gå är där vi kommer in.
Att allt material, alla länkar och allt arbete sker in house av våra duktiga copywriters och designers?
I en värld där AI-skrivna texter florerar kan du vara 100% säker på att all SEO från oss är helt manuellt skapad.
FAQn nedan är skriven av Paul, som är Rawdesigns SEO-expert och har över 10 års erfarenhet inom teknisk sökmotoroptimering (så vi varnar för att innehållet är rätt detaljerat och nördigt.)
Vårt SEO-team utgörs främst av Paul och Fredrik, som kommer hjälpa dig att nå dina mål. Tveka inte att höra av dig, så ska vi besvara alla frågor
SEO står för Search Engine Optimization (sökmotoroptimering på svenska). Begreppet seo eller sökmotoroptimering handlar om flera hundra olika faktorer och signaler som sökmotorernas algoritmer tittar på när en webbplats indexeras. I sin enklaste form handlar det om att skapa högkvalitativt och relevant innehåll på din webbplats som kort och gott ger dina besökare det dom letar efter, men ska man fördjupa sig finns hundratals faktorer som har inverkan på hur högt i Google just din webbplats hamnar.
Det beror på! Varje projekt är unikt, men vi åtar oss seo-uppdrag från 5000:- i månaden och uppåt. På totalen handlar det dock om hur hög konkurrens dina sökord har, samt hur snabbt vi ska få upp er site. Hur pass välbyggd din site är spelar också roll för hur mycket grundläggande arbete som behöver läggas ner. Kontakta oss så gör vi en kostnadsfri analys på din webbplats & kommer med ett förslag!
Som vi nämnde ovan består begreppet sökmotoroptimering utav hundratals olika faktorer. En del saker (exempelvis inkommande länkar & sociala signaler) händer utanför din webbplats, men är sånt som Google tar hänsyn till när din ranking bestäms.
Onpage SEO handlar om de delar av sökmotoroptimeringen som ligger på din webbplats (on page alltså) Det vanligaste som dom flesta känner till är att det handlar om ditt innehålls relevans & kvalitet. Ett sätt att höja relevansen är att anpassa så din rubriksättning (H1-H6) följer ett tydligt schema och hierarki. Ditt viktigaste sökord för sidan bör förekomma tidigt i rubriken och vara återkommande i både exakt form och synonymer.
Likaså spelar:
Stor roll för hur bra din webbplats onpage-optimering är. Inom just onpage-optimering är erfarenheten oerhört viktig. Ju fler lyckade seo-projekt man har under bältet, desto bättre blir man på att tolka Googles algoritmer rätt och ha ”rätt mängd salt och peppar” i receptet. Här skulle vi vilja titulera oss som seniorer inom sökmotoroptimering då vi varit aktiva i branschen i drygt 15 år.
Inkommande länkar är, och har alltid varit en mycket viktig rankingfaktor när vi pratar om sökmotoroptimering. Trixet är dock att lyckas få tag i bra länkar som inte skadar din webbplats vid framtida algoritmändringar.
Om en bra hemsida (exempelvis rawdesigns.se) länkar till din webbplats, tolkat sökmotorerna detta som att rawdesigns rekommenderar din webbplats för ordet som är länkat. En länk som ser ut såhär: Webbyrå Norrköping kommer alltså stärka sidan vi länkar till med ordet ”webbyrå Norrköping”.
Nästa sak som spelar in är hur starka länkarna faktiskt är, det är stor skillnad i hur potenta länkar från en helt nystartad blogg, kontra en webbplats som funnits i 10 år är, men allt har i grunden att göra med vilka som länkar till den du får länkar ifrån.
1 välplacerad länk är ofta bättre än 20 lågkvalitativa helt enkelt; Kvalitet före kvantitet!
Vi använder oss av branschledande verktyg tillsammans med vår erfarenhet för att analysera, värdera & skapa hållbara länkprofiler som både är oerhört potenta, men också så stabila man kan inför kommande algoritmändringar. (undrar du mer eller vill fördjupa dig är du välkommen att boka ett möte så berättar vi gärna mer)
Åldern på din domän eller webbplats är tyvärr en av de få faktorerna som inte går att påverka när det kommer till sökmotoroptimering, men det finns små trick även här för att skaffa sig ett så bra utgångsläge som möjligt.
Många registrerar erbjuder möjligheten att köpa en domän för många år framåt, och genom att förboka din domän 10 år framåt i tiden visar du sökmotorerna att du menar allvar och är här för att stanna!
Man kan fundera på varför det är såhär, men egentligen är det inte så konstigt. Om du vill synas på ett sökord, men det finns 10 konkurrenter som varit med i branschen mycket längre än ditt företag – Varför ska Google visa din webbplats över någon som funnits i 15 år? Det är här en välplanerad sökmotoroptimering kan hjälpa dig.
Vi brukar säga att det tar ungefär 3 månader från ett påbörjat projekt tills att man kan börja utläsa resultat från arbetet. Ofta är sökmotoroptimering ungefär som att spara på börsen; en ränta-på-ränta affär. Din ROAS eller ROI kommer vara brutalt mycket bättre efter ett år än efter 3 månader. Om din seobyrå gör ett bra jobb bör alltså lönsamheten för investeringen i SEO öka månad för månad (jämfört med år för år)
Även om du kan se skillnaden efter 3 månader händer det alltså mer med trafiken ju längre tiden går. vi ser ofta väldigt stora kliv initialt vid ett sökmotorarbete, din site kan hoppa från placering 100 till placering 12 på en väldigt kort tid, men lönsamheten brukar komma ju högre upp i top 10 segmentet man tränger sig. Många gånger kan skillnaden mellan att ligga 2a för att gå upp på förstaplats i Google vara lika mycket värt som resan från top 100 till 2 (lite att ta in med andra ord)
Ja! Sökmotoroptimering hör till en av de bästa investeringar du kan göra som företagare. Givetvis behöver du ha en bra hemsida och en produkt eller tjänst som dina kunder efterfrågar till rätt pris (utan det fungerar inget företag) men erbjuder du en bra tjänst, har en tydlig & relevant hemsida så är SEO utan tvekan det du ska satsa på. Det finns få marknadskanaler som har samma höga ROI-potential som SEO. I jämförelse med Google ads kan SEO vara dyrare i början, för att efter ungefär 6månaders-strecket väldigt snabbt bli en mer lönsam kanal än Google ads.
Orsaken till detta är att SEO ofta är en linjär investering med samma kostnad löpande, samtidigt som att resultaten blir bättre för varje dag som går. Vi börjar alltså kanske på en ROI på 3-4 första 3 månaderna, för att år 1-2 många gånger ligga på 30-40 (beror såklart på vad man säljer, men det är inte ovanliga siffror för oss). Betalda annonser som google eller bing ads är cappade eftersom du där behöver betala mer för att synas mer (även om man med väloptimerade annonser även där kan ha höga siffror på ROAS/ROI så är det hela långt ifrån jämförbart.
Mitt personliga svar (Paul) är nog egentligen inga, men lönsamheten kommer löpande och det tar ibland lite tid. Det är därför viktigt att den budget som investeras i SEO ses som semi-långsiktlig (om ditt företag är nytt och inte har så bra cashflow kan betalda annonser vara ett bättre alternativ i början) Är du dock redo att tänka långsiktigt är sökmotoroptimering faktiskt den kanal som majoriteten av våra kunder lever på.
Ett stort problem vi som seobyrå dock hör om nästan dagligen är den brutala mängd företag och personer som ”säger sig” kunna SEO. Som köpare av seo är det i Sverige väldigt låga odds att hitta en seobyrå som faktiskt kan sin sak (även om det finns många duktiga seobyrårer i landet går det 11 bedragare på dussinet), vilket du kanske rent av varit med om ifall du köpt seo förut?
Bra, välfungerande seo kostar pengar, men det kräver också en ordentlig infrastruktur från företaget som utför den. Det behövs Copywriters, kunskap kring servrar, drift av webbplatser, bloggar & samarbeten samtidigt som företaget måste ha en mycket djup teknisk kompetens för att kunna leverera på tyngre sökord. Ett nystartat företag har helt enkelt inte de muskler som krävs (likaså som en ensam person sällan har alla de färdigheter som krävs för att maskineriet ska fungera optimalt). Hos oss hittar du alla delar, och vi är inte rädda för att ge oss på riktigt tunga sökord (vill du se lite referensprojekt visar vi gärna)
För att förstå vad konverteringsspårning är och hur det är relevant inom seo behöver vi först förstå vilka mål en webbplats kan ha. Driver du en webbshop är det solklara målet att sälja en produkt, medans om du säljer tjänster kan det handla mer om att spåra leads som genereras via din webbplats.
Vi brukar som regel alltid spåra (via Google analytics, Tagmanager, Search console) följande:
E-handel:
Tjänsteföretag:
Din konverteringsfrekvens är helt enkelt hur stor del av din trafik som genererar det vi är ute efter (lead/försäljning). Sökmotoroptimering som bara går ut på att driva trafik utan att ta hänsyn till hur trafiken konverterar är i vår mening meningslöst. (får du massor med trafik på ett sökord kanske det i första anblick tolkas som bra, men om den trafiken inte blir till värde för dig genom leads/sales är trafiken inte värd något)
Konverteringsspårnignen visar oss alltså hur mycket trafik dina olika kanaler och sökord ger (Paid Search, Organic Search, References, Direct, Social osv) och under din sökmotoroptimering fokuserar vi alltid på att generera ett så stort värde vi kan, varpå sökord du tjänar pengar på ligger i fokus. Vi har aldrig någon bindningstid på våra tjänster, vilket gör det lika viktigt för oss som för dig att vi fattar beslut under din SEO som är så värdefull som möjligt för dig (placeringar bara för prestige som inte ger något blir det ingen utdelning av)
Inom SEM (Search engine marketing) förekommer ofta konverteringsoptimering. Kort och gott innebär det att vi analyserar hur dina besökare beter sig på din webbplats och optimerar webbplatsen på ett sätt så att så många av dina besökare går i mål som möjligt. Vi använder verktyg som Google analytics, Search console, Hotjar mfl för att följa hur dina kunder genererade av t.ex. Sökmotoroptimering eller Ads beter sig på din webbplats.
Undersidor som presterar dåligt eller har hög droprate fixas till. Sidor som laddar långsamt snabbas upp, och finns det områden där dina kunder går vilse eller missförstår (grafik där kunderna klickar trots att elementet kanske inte är interaktivt) löses.
Givetvis har sökorden olika konverteringsfrekvens beroende på hur relevanta/snabba dom är. Ett bra exempel är:
En kund googlar på ”bygga pool Stockholm”
Den här kunden letar efter någon som kan bygga en pool i Stockholm, troligtvis ganska snart.
En kund googlar på ”bygga pool inspiration”
Den här kunden kommer nog också gå i mål, men har lite längre väg från ide till beställning. Här letar man inte efter ett företag som kan utföra visionen man fått, utan man letar efter visionen.
En kund googlar på ”Bygga pool pris”:
Den här kunden visar i sin sökning att priset är en avgörande faktor. Bygger du dyra premiumpooler kanske inte det här ordet ger dig rätt typ av kunder, medans om du producerar budgetvarianter kan det vara helt rätt.
En bra Seobyrå lär känna ditt företag och hjälper dig välja rätt sökord för din nisch.
Erfarenhet, infrastruktur och seriositet. Oavsett om ditt projekt är stort eller litet vill du bemötas av kunskap, engagemang och en färdig infrastruktur. Vi har haft över 15 år på oss att förfina vårt recept, samtidigt som alla inom företaget har bakgrund inom försäljning. Vi menar att det är lika viktigt att du får hjälp att välja rätt sökord som att du får bra placeringar.
En bra Seobyrå är mer av en partner än en konsult. Sökmotoroptimering utan bindningstider och andra dumheter (ursäkta språket) måste vara lönsamt för dig som kund. Din seobyrå behöver vara tillräckligt transparenta och pedagogiska för att vi tillsammans ska kunna fatta så smarta och lönsamma beslut inom din leadsgenerator som möjligt.
Lagom storlek, personlig kännedom och ett fungerande system helt enkelt.
Många väljer att köpa klick av Google via s.k. pay-per-click-annonser. Det är de annonserna du ser ute i högerkanten och ibland längst upp i sökresultaten markerade i gult. Förvisso väljer du själv din månadskostnad för att synas men PPC (Pay Per Click) blir snabbt kostsamt och är enligt undersökningar inte alls lika effektivt som de organiska sökresultaten, alltså de icke betalda resultaten.
Betalda resultat som t.ex. Google eller Bing adwords bidrar heller inte till din sites page-rank (alltså hur Google rankar din sida i sökresultaten) vilket innebär att så fort du slutar betala för ”klick” så avtar effekten lika fort som den kom – easy come, easy go. Givetvis är dock Google Ads fortfarande för det mesta en lönsam historia, vi arbetar synkront för många kunder med Google Ads, SEO och annan marknadsföring för bästa resultat.
Kostnadsfri SEO/ai-analys
Är du sugen på att komma igång? Fyll i formuläret, så återkommer vi med en mer information om hur det skulle fungera att sökmotoroptimera er hemsida!
Släng iväg ett mail så återkommer vi!