Hur skapar man en säljande hemsida?

Det viktigaste när man bygger en hemsida är det första intrycket. En hemsida har generellt ett par sekunder på sig att informera dig att du hamnat rätt och att det är ett seriöst företag bakom.

När man bygger en landningsida är det viktigt att snabbt fånga upp kundens intresse på rätt sätt, därför använder vi rubriker, innehåll och vittnesmål/referenser strategiskt för att öka hemsidans konvertering

1. Huvudrubrik

Huvudrubriken är den viktigaste att få rätt. Redan här ställer sig kunden frågan ”har jag hamnat rätt” – huvudrubrikens syfte är således att svara på den första frågan kund har för att säkra upp kundens intresse att läsa vidare.

Säljande hemsida

Detta är ett exempel på hur man kan bygga en riktigt säljande hemsida som fångar upp nya kunder

Inom sökmotoroptimering är det också huvudrubriken, (H1an) som väger tyngst.

 

2. Underrubrik

Sidans underrubrik bör spinna vidare på huvudrubriken. Vid det här laget har kund redan fått svar på sin initiella fråga och undrar nu om det är värt att ta en närmare titt på det du erbjuder. Var därför kort och precis i dina rubriker och väck dina kunders intresse att läsa vidare. Rubriken bör givetvis ge en försmak på det som kommer i textstycket under.

 

3. Trygga kunden

När du lyckats väcka ett intresse att läsa vidare undrar givetvis dina kunder om du är en leverantör man kan lita på. Genom att visa dina kunder att det är många andra som beställt dina tjänster eller produkter skapas ett förtroende mot dig som företag. Du kan använda:

  • Referenser från tidigare uppdrag
  • Sigill och Certifikat från välkända branschorganisationer.
  • Externa rekommendationer (reco, trustpilot, hög kreditvärdighet, logotyper från betallösningar som tex klarna, payson, mm)

Skapa ett igenkännande – dina kunder känner kanske inte till dig och din verksamhet, det är ditt jobb att trygga kunden inför ett köp eller kontaktförfrågan.

 

Call to action

Det ska vara lätt att komma i kontakt med dig, ge därför dina kunder chansen att nå dig eller beställa nu på flera ställen i försäljningsledet. Det kan röra sig om ”beställ nu” knappar, formulär till intresseanmälan, men också möjligheten att fördjupa sig om man inte är redo att beställa direkt. Se bilden som exempel, här ges man valet mellan att köpa nu, eller läsa mer. Användarvänligt och enkelt!

En call to action ska sticka ut. En gul eller orange knapp ger således bättre effekt än en svart eller grå.

Använd bilder som kompletterar dina rubriker – Detta är väl egentligen en självklarhet, men det missas allt för ofta för att inte tas upp. Dina bilder är en otroligt viktig del av hemsidan, och är egentligen som en ”andra” huvudrubrik. Se därför till att ha bilder som förmedlar ett budskap eller känsla som går i samma stil som resten av din site.
Ett av de vanligaste ”felen” företagare gör är faktiskt att vara allt för ”förälskad” i sin produkt eller tjänst. Ofta utgår man kallt ifrån att ens egen produkt eller tjänst är bättre än konkurrenternas och glömmer bort att försöka se det objektivt ur dina besökares ögon.

Nu har dina tjänster eller produkter säkert massor med fördelar som gör den bättre än era konkurrenter, men vad är det dina kunder är ute efter? Åter igen måste vi basera fördelarna med att anlita ditt företag på vad kunderna värderar. Ställ dig själv frågan: vad är de 4 viktigaste bitarna, de 4 bitarna som är avgörande till varför kunderna väljer just er? Ta reda på det och sälj in det på hemsidan.

 

Vilka färger ska du använda på hemsidan?

 

Gult:

Optimistisk och ungdomsfull
Används ofta för att fånga läsarens uppmärksamhet

Röd:

Energi – ökar pulsen och förmedlar att det är ont om tid
Ses ofta i samband med tillfälliga kampanjer, prissänkningar och i referenser till mat och dryck.

Blå:

Skapar en känsla av trygghet och tillit.
Används ofta av banker och företag.

Grön:

Asocierad med god ekonomi/välstånd.
Grön är den enklaste färgen för ögat att bearbeta
Används inom finans och underhållning.

Svart:

Kraftfull och stilren.
Skapar känslan av exclusivitet, lyx, hög kvalitet.

Lila:

Mjuk och lugnande.
Ofta relaterad till skönhetsprodukter & tjänster.

Rosa:

Romantisk & Feminim
Andänds ofta för att marknadsföra produkter & tjänster mot yngre kvinnor.

Orange:

Symboliserar Aggresivitet, manar till handling och används därför ofta som en ”call to action” eller i uppmärksammande syfte.

 

 

Pusha